تأثیرات اقتصادی دیابت در سراسر جهان

17 مارس 2015- دانشمندان دانشگاه East Angliaبه بررسی تأثیرات اقتصادی جهانی دیابت بخصوص تاثیر دیابت نوع 2 بر اقتصاد جهان پرداختند.

 نتایج این تحقیق درمجله ی Pharmaco Economicsمنتشر گردید دراین مقاله محققان اذعان داشتند دیابت برای کشورهای فقیر که استطاعت ارائه  بیمه های درمانی را ندارند بیشترین هزینه را دربرداشته است.

 معنای global economic impactدرحقیقت عبارتست از هر هزینه ی مستقیم یا غیر مستقیمی که توسط دیابت بر اقتصادی جهان تحمیل می شود. هزینه های مستقیم  شامل معاینات  پزشکی و بیمارستانی، داروها و ابزارهای مورد نیاز و هزینه های آزمایشات علمی درمانهای جدید و هزینه های غیرمستقیم شامل کاهش ساعات کار و بازنشستگی زودتر از موعد به دلیل دیابت می باشد.

شیوع دیابت

درحال حاضر تصور می شود حدود 382 میلیون نفر در سراسر دنیا به دیابت مبتلا باشند و این تعداد  هر روز درحال افزایش است. بر اساس تخمین سازمانهای بهداشتی تا سال 2035 میلادی 592 میلیون نفر به دیابت مبتلا خواهند شد که 90 درصد از آنها به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. تأثیر جهانی دیابت بر مراقبتهای بهداشتی  یک نگرانی عمده است اما آمار دقیق ارائه شده از این تأثیر بر اقتصاد جهان بسیار نادر است.

 نویسنده ی این مقاله Till Seuringمی گوید: دیابت یک بیماری مزمن است که در دهه های اخیر نه تنها  درکشورهای پردرآمد بلکه  در سراسر جهان گسترش  یافته است اما در کشورهای پرجمعیت با درآمد کم و متوسط مانند هند و چین آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.

افزایش شهرنشینی با سرعت  زیاد، تغییرعادات تغذیه  و سبک زندگی بی تحرک علت شیوع روز افزون دیابت دراین کشورها می باشد. دراین تحقیق، دانشمندان مروری بر تمام مطالعات پیشین که در زمینه ی تأثیر دیابت بر اقتصاد جهان انجام شده بود ، انجام دادند. این مطالعات شامل مطالعاتی به قدمت سال 2001 میلادی بود. دراین تحقیق دانشمندان بر هزینه های دیابت بر اقتصاد جهان تمرکز کردند زیرا این هزینه بسرعت و بطور مستمر رو به افزایش است.

محققان دریافتند دو سوم از موارد دیابت هم اکنون درکشورهای کم درآمد  و با درآمد متوسط تشخیص داده شده است. مکزیک، هند، چین و مصر کشورهایی می باشند که عمیقاً تحت تأثیر قرار گرفته اند. مردم  مبتلا به دیابت نوع 2 در این کشورها با هزینه های شخصی  بالاتری  به دلیل  دیابت خود روبرو هستند. درکشورهای با درآمد بالا، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با هزینه های کمتری روبرو هستند. درحالیکه   پوشش بیمه های درمانی هزینه های شخصی دیابت نوع 2 را کاهش می دهد اما اکثر افراد ساکن کشورهای کم درآمد تا درآمد متوسط استطاعت پرداخت هزینه های بیمه های درمانی خود را ندارند وتحت پوشش بیمه نیستند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد  دیابت تأثیر قابل توجهی از نظر هزینه بر جامعه، نظام سلامت، افراد و کارفرمایان داشته است. در این تحقیق تصویر جامعی از تأثیرات اقتصادی دیابت در کشورهای فقیرتر بدست آمد. نتایج این تحقیق نشان می دهد  که افراد ساکن چنین کشورهایی به دلیل بار اقتصادی زیادی  که بر معیشت آنها وجود دارد، بیشترین  صدمه را از دیایت می بینند.

 در کدام کشور هزینه های بهداشتی دیابت نوع 2 بیشترین مقدار است؟

دیابت نوع 2 درآمریکا بالاترین هزینه را درمقایسه با کشورهای ثروتمند مشابه دارد. محققان دریافتند هزینه های بهداشتی متوسط دیابت نوع 2 در آمریکا برابر با 283 هزار دلار است، بخصوص زنان در آمریکا بیشتر تحت تأثیر دیابت قرار گرفته اند. علاوه بر از دست  دادن  21392 دلار درسال به دلیل دیابت، شانس یافتن شغل برای  این افراد نسبت به سایرین  50 درصد کمتر است.  درسطح جهانی، زندگی مردان بیشتر تحت تأثیر دیابت نوع 2 قرار گرفته است.

 در تایوان مردان به دلیل ابتلا به دیابت 19 درصد شانس کمتری برای یافتن شغل دارند. یافته های این تحقیق نشان می دهد دیابت نه تنها دارای عوارض شدیدی بر سلامت افراد است بلکه سبب تحمیل بار اقتصادی زیادی- که تا حدی غیر قابل اجتناب است- بر افراد و کشورها می گردد.

 نتایج این تحقیق نشان می دهد در هر دو کشورهای فقیر و غنی پیشگیری و مدیریت  بهتر دیابت نه تنها  سبب فواید  بهداشتی می گردد بلکه  صرفه ی اقتصادی دارد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/mar/study-reveals-the-worldwide-economic-impact-of-diabetes-92052070.html